Hva skjer om bilen blir skadet under leasingperioden?

Selv om du leaser bilen, anbefaler vi at du behandler bilen som om den er din egen. Vask og polér den jevnlig og følg bilens serviceprogram. Ved tilbakelevering vil du måtte betale for alle skader som ikke er reparert eller skader som går under “unormal slitasje”.

Skade på leasingbil

Er du uheldig og skader bilen, anbefaler vi at du reparerer den med en gang. Skader kan forverre seg og føre til økte reparasjonskostnader. Alle skader som ikke er reparert vil du måtte betale for ved tilbakelevering.

Utbedring av skader på leasingbilen

Når det gjelder reparasjoner på en leasingbil, står du fritt til å velge verksted så lenge det er et autorisert merkeverksted som er godkjent av oss. Kontakt gjerne forhandler dersom du lurer på hvordan reparasjoner skal håndteres.

Hva regnes som unormal slitasje på en leasingbil?

Når du skal selge en bil du selv eier, vil du måtte trekke fra noe på salgssummen dersom bilen har fått skader eller har større bruksslitasje enn hva som kan forventes av en bil av samme årsmodell. Dette kalles en verdiforringelse. For leasingkunder heter dette unormal slitasje, eller påkost.

Typiske ting som regnes som unormal slitasje ved innlevering av leasingbil kan være:

  1. Ikke fulgt bilens serviceintervall: Det er viktig å følge bilens serviceintervaller. Uregelmessigheter i servicehistorikken kan føre til at bilens garantier bortfaller.
  2. Kilometergrense: Sørg for å holde deg innenfor den avtalte kjørelengden. Hvis du overstiger denne grensen, vil det påløpe en kostnad per ekstra kilometer.
  3. Karosseriskader: Store bulker, eller flere mindre bulker, kan klassifiseres som unormal slitasje. Dette kan føre til ekstra kostnader ved tilbakelevering.
  4. Felgskader: Felger med store riper, skader ned til grunnmaterialet, sprekker eller tydelig oksydasjon regnes ofte som unormal slitasje.
  5. Dekkmønster: Dekk med mønsterdybde under lovlige grenser anses som unormal slitasje og kan føre til ekstrakostnader.
  6. Interiørskader: Skader som rifter, flekker som ikke lett kan fjernes, eller sprekker i bilens interiør vil normalt regnes som unormal slitasje.
  7. Lakk- og karosseririper: Omfattende riper eller enkeltstående dype riper som ikke kan fjernes med rubbing og polering.

Ved å være oppmerksom på disse punktene kan du unngå eller minimere ekstra kostnader når du returnerer leasingbilen. Gå igjennom bilen og sørge for at den er i god stand før tilbakelevering for å unngå uforutsette kostnader. Mange leasingselskaper gjennomfører også en forhåndskontroll noen måneder før bilen skal leveres tilbake, slik at du får tid til å gjøre eventuelle utbedringer.

Vedlikehold

Husk at jevnlig vedlikehold av bilen er viktig for å forhindre en del unødvendige skader.

Tilbakelevering av leasingbil

Når leasingperioden din er over og du leverer bilen tilbake, vil vi gjøre en tilstandsvurdering av bilen. Dersom du har tatt godt vare på bilen og kun har det vi betegner som normal slitasje, vil du ikke få noen ekstra kostnader ved tilbakelevering.

Vi følger alltid gjeldende retningslinjer på hva som defineres som unormal slitasje. Bilens bruksområdet (person-/varetransport) og avtalens årlige kjørelengde vil alltid være med i vår vurdering.

Vil du vite mer om leasing eller inngå en leasingavtale? Kontakt oss via skjema eller finn din nærmeste forhandler her.

Sist oppdatert - 13. mai 2024

Relaterte artikler

Kjøp og salgHva koster det å lease en bil?

Hva din månedspris blir, vil avhenge av bilen du velger, din startleie, avtalt årlig kjørelengde, lengde på avtalen, og om du har tilleggstjenester inkludert i avtalen.

Kjøp og salgStørst utvalg er best

Som Norges største bilforhandler har vi bruktbilavdelinger over store deler av landet. Muligheten for at den neste drømmebilen din finnes hos en av våre forhandlere er derfor veldig stor.

Kjøp og salgDerfor bør du velge en bruktbil med Trygghetsgaranti

For at du skal føle deg trygg når du kjøper en bruktbil er Møller Bil først ute med å tilby en Trygghetsgaranti på alle outlet-biler. Den nye og unike garantien er basert på tilbakemeldinger og innsikt.

Se alle artikler